Tuesday, April 9, 2013

Perlukah aku belajar tentang ekonomi?


Perlukah aku belajar tentang ekonomi?

"Tak tahu lebih baik dari Tahu" atau "Tahu lebih baik dari tak tahu". Sebenarnya aku pun tak tahu.. Tak tahu, baik untuk hati, sebab bila dah tahu, sakit hati jer kan.. Tapi kalau terus buat tak tahu, nanti melarat sampai nak baiki pun dah tak mampu.

Orang Malaysia ni ignorant (aku dan ramai lagi). Ramai yang bersikap pejam sebelah mata. Buat-buat tak tahu. Kalau ditanya dalam konsep 'Right' or 'Wrong' pandai menjawab, tapi bila terjadi di depan mata, kenapa tak buat yang 'right'.

2 hari rumah aku takder internet. Dah 5-6 tahun aku hidup dengan internet. Tak tahu macam mana nak hidup tanpa internet. Ok, betul kat rumah tak ada internet, tapi telefon aku masih dapat melayari internet, so aku masih belum putus Internet. Cuma limited sikit la.

Semalam aku tonton video-video yang aku download tapi tak pernah tengok. Biasanya video-video dari blog yang durasi agak panjang dan berinfo, yang akan membuatkan kita berfikir. Video-video bercorak dokumentari dan sepertinya..

Then aku jumpa video ni:



Aku pernah dengar orang cakap pasal ni. Gaji aku separuh jer dari apa yang diaorg bincangkan.. Sekarang dah tukar kerja, better dari sebelum ni. Sebelum ni, ermm jangan harap nak fikir la.. Kalau tak mampu, buat jer macam tak mampu.. So aku tak pernah nak amik tahu.. Apa yang aku fikir, tak ada kena mengena dengan aku.

BN kata gaji bawah RM3000 tu miskin.. purata gaji Malaysia RM5000.. Then bila tengok video di atas, 85% rakyat Malaysia gaji bawah 5000.. Aku separuh jer.. Miskin rupanya aku.. Realiti hit me. Aku ni tak bercita-cita tinggi. Janji cukup makan, cukup pakai, oklah.. Maka tak maju-maju la aku..

Aku tak kisah tapi aku kisah dengan masyarakat di sekeliling aku. Yang lebih susah dari aku. Aku taknak gelembung yang sedang dibina oleh kerajaan sekarang ni tiba-tiba pecah. Tapi rakyat ramai tak sedar. Sekarang ni, rakyat Malaysia diselubungi dengan hutang.. Kalau kau ada 10 ringgit dalam tangan, dan takder hutang dengan mana-mana pihak, kau adalah lebih kaya dari majoriti penduduk Malaysia sekarang.

Maknanya masa aku seorang pelajar, aku adalah orang kaya.. Dulu 500 sebulan cukup.. sekarang gaji berganda dari itu, tapi hujung bulan negatif...

Aku dah nak masuk umur 30 (belum lagi).. tapi hutang yang aku ada, hutang PTPTN 20 ribu, hutang kereta 35 ribu.. Dengan gaji ciput ni, 15 tahun lagi pun masih hidup dalam hutang. Belum lagi hutang-hutang lain, kad kredit (alhamdullilah, masih belum walaupun hampir terpengaruh), sewa rumah, sewa itu dan ini, minyak.. Cukup-cukup jer gaji.. Mana lagi nak menyimpan...

Life to the fullest.. Aku tak nak hidup aku asyik risau dengan wang, asyik risau dengan masa depan.. Di usia masih muda ni, aku nak mencuba banyak benda. Aku nak lihat negara orang, aku nak cuba itu dan ini, tapi semuanya masih dengan wang... Wang, wang, wang.... Dugaan...

P/S: Cukup-cukuplah kerajaan dengan projek Mega bagai tu.. Kalau ianya dibina dengan hutang...

P/S2: Ni aku bercakap atas nilai aku yang langsung tak tahu pasal ekonomi.. Oleh aku yang selama bersikap buat tak tahu selama ni. Dan kini, nak amik tahu, perlukah aku belajar pasal ekonomi?? Sebab bila orang bercakap, aku tak faham...

0 komentar:

Post a Comment